34,5467$% 0.18
36,0147€% -0.62
3.005,41%1,48
5.110,00%0,95
20.381,00%1,12
2.705,79%1,29
9.549,89%1,94
Trabzonlu mimar Emre Karadeniz, Türkiye’de üretilen kumaş tiplerini kayıt altına almak için 7 yıldır çok sayıda kumaş örneği ve dokümanın yer aldığı koleksiyon oluşturdu.
AA’nın haberine göre, Ortahisar ilçesine bağlı İskenderpaşa Mahallesi’nde ailesine ait dairenin iki odasını adeta manifaturacıya dönüştüren Karadeniz, birbirinden renkli kumaşın yanı sıra düğme, makas, ütü, fotoğraf ve afişleri burada biriktiriyor.
Trabzon Kültür ve Turizm Müdürlüğü Kültür İşleri Şube Müdürü Karadeniz, çocuk yaşlarda tedavi amacıyla gittiği Ankara’da çok güzel kumaşların satıldığı dükkanlar gördüğünü anlattı.
Kumaşların renklerinden çok etkilendiğini anlatan Karadeniz, “Bir kumaş mağazasının önünden geçerken vitrindeki renkli kumaşlara bakakaldım. Gerçek mi hayal mi hatırlamıyorum ama zihnimde dolaşan hikaye bu. 2005’te bu mağazanın var olup olmadığını öğrenmek için Ankara’da gezmeye başladım ve bir kumaş mağazası buldum. Hala her yıl sarfiyat, müze gibi ziyaret ederim orayı” dedi.
Karadeniz, ilk olarak 1995’te eski basım para toplamaya başladığını belirterek, sonraki yıllarda da kendine has yeni bir alan olarak kumaşları seçtiğini ifade etti.
Yaklaşık 7 yıldır Türkiye’de üretilen kumaş örnekleri topladığını vurgulayan 41 yaşındaki Karadeniz, zamanla bu tutkusunun kumaşlarla ilgili bilgi içeren belge, dergi, kitabın yanı sıra terzi gereçleri ve dokuma endüstrinde kullanılan çeşitli ürünleri biriktirmeye dönüştüğünü dile getirdi.
KUMAŞ TOPLAMAK İÇİN 26 ŞEHİR GEZDİ
Kumaş koleksiyonu yapmaya karar verdiğinde ilk ziyaretini Artvin’e gerçekleştirdiğini belirten Karadeniz, “Ve o günden bugüne kadar 26 il, onlarca ilçe gezdim. Ankara, İstanbul ve Bursa gibi kentlere birden fazla gittim. Pandemi süreci de bir dönüşüm noktası oldu. Online müzayedeler ve internet ortamında satış yapan firmaların artmasıyla sosyal medyadan eserler aldım. Pandemi olmasaydı bu kadar eseri bir araya getirebileceğime inanmıyorum. Yurt dışına her çıktığımda da Türk kumaşı arıyorum birçok ülkede ama pek bir şey bulamadım” diye konuştu.
Karadeniz, 1800’ün ortalarından 2000’lerin başına kadar bilgi ve belge açısından kumaşa dair elinde birçok ürün bulunduğuna işaret ederek, şunları söyledi:
“Benim için en değerli olan şey öyküdür. Zira eserler bir öykünün aracılarıdır, önemli olan kıssanın devam etmesidir. Hedefim Türkiye’nin son kumaş kültürünü kayıt altına alarak, gelecekte insanların beğenisine sunmak. Koleksiyonda çok çeşitli ürün var. Türk dokuma endüstrisinin ürettiği binlerce metre yünlü kumaş, Anadolu’nun en önemli elyafı olan Ankara keçisinden dokunmuş angora, ipekli, döşemelik-perdelik ve top kumaşlar var. Özellikle Sümerbank başta olmak üzere Mensucat Santral, Bossa, Çukurova gibi birçok ünlü fabrikanın pamuklu kumaşları da yer alıyor.”
Kumaşın her alanda izini süren belge ve bilgilere de meraklı olduğunu anlatan Karadeniz, şöyle devam etti:
“Bunların arasında kartpostallar, fotoğraflar, Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti devrinden kumaş kartelaları, broşürler, mecmualar, faturalar, gravürler, kartonetler, haritalar, karikatürler, tenzilat kuponları ve ordinolar, ilk gün gazeteleri var. Dokumacılık materyalleri, kitaplar ve terzi gereçleri, ibrişimler, düğmeler, tekil kıyafetler, Ankara keçisinden yapılan lizözler ve sof kumaş… Birçok alanda kumaşın izini sürmeye çalışıyorum.”
Karadeniz, kumaşları sevdiği için bu kadar emek harcadığını ifade ederek, “Koleksiyonumun en değerli kesimleri, 1981 yılında Atatürk’ün doğumunun 100. yılı için Sümerbank Merinos Fabrikası’nın kenar antetli kumaşlarıdır. Bunlar, Atatürk’ün giydiği kumaşlardan birebir olarak yapılmış. Cumhuriyetin 60. yılı, Sümerbank’ın 60. yılı için dokunmuş kumaşlar, Kula Mensucatın erken dönem sanayi kumaşları, ilk kenar yazılı kumaşlar da var.” dedi.
Koleksiyonundaki kumaşların özelliklerini de anlatan Karadeniz, Trabzon’un Tonya ilçesindeki terziden kumaş almak için ilçeye 8 kere gittiğini, Giresun’daki düğme kutusunu almak için de iş yeri sahiplerini zor ikna ettiğini belirtti.
Karadeniz, amacının 81 ili gezmek olduğunu vurgulayarak, Türkiye’nin kumaş kültürünü kayıt altına alarak İstanbul’da dokumanın kalbi olarak bilinen Sultanhamam’da “kumaş müzesi” açmayı arzuladığını sözlerine ekledi.
(HABER MERKEZİ)
Ayasofya’ya Deprem Tedbiri: Dijital İkizi Çıkarıldı