DOLAR

34,2564$% -0.01

EURO

37,0232% 0.04

GRAM ALTIN

3.030,91%0,11

ÇEYREK ALTIN

5.113,00%0,00

TAM ALTIN

20.391,00%0,00

ONS

2.752,45%0,14

BİST100

8.838,60%2,13

Öğle Vakti a 12:53
Bursa AZ BULUTLU 11°
  • Adana
  • Adıyaman
  • Afyonkarahisar
  • Ağrı
  • Amasya
  • Ankara
  • Antalya
  • Artvin
  • Aydın
  • Balıkesir
  • Bilecik
  • Bingöl
  • Bitlis
  • Bolu
  • Burdur
  • Bursa
  • Çanakkale
  • Çankırı
  • Çorum
  • Denizli
  • Diyarbakır
  • Edirne
  • Elazığ
  • Erzincan
  • Erzurum
  • Eskişehir
  • Gaziantep
  • Giresun
  • Gümüşhane
  • Hakkâri
  • Hatay
  • Isparta
  • Mersin
  • istanbul
  • izmir
  • Kars
  • Kastamonu
  • Kayseri
  • Kırklareli
  • Kırşehir
  • Kocaeli
  • Konya
  • Kütahya
  • Malatya
  • Manisa
  • Kahramanmaraş
  • Mardin
  • Muğla
  • Muş
  • Nevşehir
  • Niğde
  • Ordu
  • Rize
  • Sakarya
  • Samsun
  • Siirt
  • Sinop
  • Sivas
  • Tekirdağ
  • Tokat
  • Trabzon
  • Tunceli
  • Şanlıurfa
  • Uşak
  • Van
  • Yozgat
  • Zonguldak
  • Aksaray
  • Bayburt
  • Karaman
  • Kırıkkale
  • Batman
  • Şırnak
  • Bartın
  • Ardahan
  • Iğdır
  • Yalova
  • Karabük
  • Kilis
  • Osmaniye
  • Düzce
a
SON DAKİKA

DOLAR 34,2564

EURO 37,0232

ALTIN 3.030,91

BİST 100 8.838,60

Öğle 12:53

11°

Fotoğrafçı Avni Lifij

ad826x90

Seray Şahinler – Türk fotoğrafının öncü ressamlarından, 1914 Kuşağı’nın en yenilikçi figürlerinden Avni Lifij’in hiç görülmemiş fotoğrafları sandıktan çıktı… Kerim Suner’in kuruculuğunda kapıların açan 1851.gallery’nin ilk standı “Affedersiniz ama, sanat bir kodak fotoğrafı değildir”, Avni Lifij’in aile koleksiyonundan fotoğrafları ilk kez sanatseverle buluşturdu. Necmi Sönmez’in küratörlüğünde gerçekleşen sergide yer alan 36 kare, bir ressam olan Lifij’in başka bir gözüyle sanata bakıyor. Fotoğrafların üzerinde herhangi bir tarih olmasa da yapılan araştırmalar sonucu 1900-1920 arasında çekildiği tahmin ediliyor.

Her fotoğraf bir hikâye

Avni Lifij anısına 2019 yılında Sabancı Müzesi’nde “Avni Lifij. Çağının Yenisi” isimli kapsamlı bir stant açılmıştı. Sergide 41 yaşında hayata veda eden Lifij’in fotoğraf merakından izler sunulmuştu. Sirel ailesinin koleksiyonundan çıkan cam negatifler ise Lifij’in fotoğrafını daha yakından çekiyor.

Avni Lifij’in fotoğrafa ilgisinin erken periyotta başladığı tahmin ediliyor. 1905 yılında İstanbul’a gelen bir arkadaşının fotoğrafına fotoğraf çekerken dahil oluyor Lifij. Necmi Sönmez, sanatkarın ilgisini araştırırken Sirel ailesine danışıyor ve cam negatiflerde gördüklerinden daha fazlasının olduğuna inanıyor. Şazi Sirel’in vefatıyla koleksiyonu devralan Osman Sirel ise bu yıl arşivi gözden geçirirken iki yeni cam negatif kutusu buluyor. Yapılan araştırmalar sonucu fotoğrafları Avni Lifij’in çektiğine kanaat getiriliyor.

Lifij’in fotoğraflarını sergide üç kısma ayırmak mümkün. Her fotoğrafın ardında bir hikâye var. Birinci kısımda Lifij için çok önemli olan otoportreleri görüyoruz. Lifij bir zamanlayıcı yardımıyla kendini fotoğrafın öznesi kılıyor. Bir koleksiyonerin elinde olan Avni Lifij’in pasaportundaki vesikalık da yine bu negatiflerde ortaya çıkmış. 1925’te Atatürk ve Latife Hanım’ın davetiyle altı aylığına Ankara’da kalan Lifij’in küçük bir kız çocuğuyla olan fotoğrafının kıssası de ortaya çıkmış. Lifij, eşi Şahane Hanım’a gönderdiği mektupta “İstanbul’a söz verdiğim tarihte gelemeyeceğim, çünkü yanımdaki kızın sorunlarına bir çözüm bulmam gerek” diyor.

Harika portreler

İkinci kısımda ise eş-dost etrafını görüyoruz. Burada eşi Kusursuz Hanım’ın şahane fotoğraflarını çektiğini görüyoruz. Aynı zamanda yakın arkadaşları ressamlar Ruhi Arel ve İbrahim Çallı ile Atatürk heykelleriyle bilinen Olağanüstü Hanım’ın kardeşi Nijat Sirel’e rastlıyoruz. Üçüncü bölüm ise İstanbul ve Ankara’dan görünümleri yansıtıyor. İşgal yılları İstanbul’u, Suriçi ve Ankara’nın farklı noktalarına bakan Lifij, pitoreskin ötesine geçiyor.

Sergi 18 Ocak 2025’e dek 1851.gallery’de görülebilir.

Resimsel bir araştırma

Küratör Necmi Sönmez, Avni Lifij’e ait olduğunu kabul ettikleri fotoğrafların resimsel bir araştırma olduğunu söylüyor: “Avni başında ‘Ben bunun fotoğrafını yapabilir miyim’ sorusu olmadan çekiyor. Fotoğrafı bir desen, yağlı boya ya da heykel gibi araç olarak görüyor. Fotoğraf, onun bakma biçiminin bir aracı. Ressam fotoğrafçılar Türk sanatında ilginç deneylere giren kişiler; bunu başlatan da Avni. Bu stant tahminen de yeni bir sanat tarihi yorumunun kapılarını aralayabilir.”

Diğer Güncel Haberler İçin Tıklayın / Bursa Haber – Bursa Gündem – Bursa Gündem Haber – Bursa Haberleri – Bursa Son Dakika 

Bizi İnstagram’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber

Bizi X’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHbr

Bizi Facebook’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber

Bizi Youtube’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber

Bizi Linkedin’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber 

YORUMLAR

s

En az 10 karakter gerekli

Sıradaki haber:

Arşivler Filistin’i Anlatıyor

HIZLI YORUM YAP