35,3589$% 0.03
36,5627€% 0.14
3.018,27%-0,25
4.952,00%-0,24
19.747,00%-0,24
2.659,17%-0,14
9.890,76%-0,82
Fotoğrafçı Yusuf Aslan’ın ”Gerçekliğin Kendiliği: Karahantepe ve Diğerleri’ standı, yarın Şanlıurfa Arkeoloji Müzesi’nde ziyaretçilerle buluşacak. Stant, 2023 ve 2024 yıllarında Karahantepe kazılarında çekilen fotoğraflardan oluşuyor.
‘Gerçekliğin Kendiliği: Karahantepe ve Diğerleri’ standı, 31 Aralık 2024’e kadar görülebilir.
Serginin açıklama metninde yer alan ifadeler şöyle:
“Doğanın tam karşısında olduğum zamana kadar, iç dünyamın karmaşası onun tertibinde bir karşılık aramaya devam edebilir.
Bilinmeyenden korkmak, bu duyguyu aşmaya çalışmak ve karşısında durmak… Tüm bunlar, onunla kurduğum münasebetin içinde mi? Bu soruyu düşünerek yola çıkabilirim. Seyahatin ilk evresinde, ‘Karahantepe özne olarak imlenmeli’ diyerek doğayla olan aralığımı azaltıyor; sezgi ve bilgi eşliğinde devam ediyorum.
Durduğum yerden Karahantepe: Dünüyle kendiliğini oluşturanlar, bugünüyle ise toparlayanlar arasında iletişim kurma isteğinin bir hikayesi.
İletişim kurma isteği öylesine yapan, öylesine kuvvetli ki hikaye, kendi içerisinden özneleri döngüsel şekilde yaratıyor. Stant içinde, öznelerin insana içkin sıfatları, Neolitik dönem öznelerine ait göstergeler ve bu özne grubunun güçlü birlikteliği iki boyutlu düzlemde buluşuyor. Yaratılan öznelerin bir tarafı, interdisipliner yol, günümüze özgü teknoloji ve kol gücüyle öyküye dahil oluyor; 12 bin yıl önce yaşamış özneden kalanlarla buluşuyor. Anlamanın, sorgulamanın ana konusu olan bu Neolitik özneye ait kalıntılar, bir kapalılığın içinde tekrar kurulmayı bekliyor.
Tüm bu öznelik durumuna sahip olanların, etkileşimi ve gerçekliğin kendiliğiyle olan bağı tekrar tekrar sorgulanabilir. Zaman içinde kapanarak fonksiyonsuz hale gelen bu yapılanma, yeni öznelerle tekrar canlılık kazanıyor. Yaşama paralel olan bu hareket, dağıtma ve kurma aksiyonlarıyla döngüsel bir hal alıyor.
Hikayenin anlatımı ise; İklimsel şartların şekillenmesi, buna bağlı hareket, sürece özgü antropolojik durum, özne olmanın getirdiği sıfatlar, makro – mikro ilişkiler ve diğer nedenlerle aktarılabilir.
Gördüğüm taş, toprak ve çölü andıran doku, anlam dünyamda bulanık olmayan bir biçimde karşılık buluyor. Onları aktarma isteği, zamana ve bana göre oluşmuş tarifleri ortaya çıkarıyor. Böylelikle; Taş, toprak, çöl dokusu gibi ögeleri dönüşüm, kabuk, doğa, korku ve sonsuzluk gibi sözlerle tanımlayabilirim. Tanımlar kadar, fotoğrafların figürü olan öznelerin düne ait arka plan arama gayretleri ve bilmeye olan istek izleme pratiğime katkı sağlıyor. İki boyutlu düzleme aktardığım müşahedem, zamanla belirli şartlarla dağılmış, kapanmış olan alan; dikilitaşlar, komplekse özgü kesimler ve diğer ögeler bu özneleri subjektif bir anlama yöneltebilir.
Neolitik özne için, canlılık prensibine dayalı müşahedenin gerisinde, bir şeyin bilinmediği o dünyada zirveler, ağaçlar, doğa olayları ve hayvanların manalandırılması sembolik bir katman oluşturabilir. Aynı katman, tabiatın karşısında çıplak, onunla bir olmayı deneyimleyen insana özgü diyebilirim. Bir yerde olmayı deneyimleyen bu özne, kendi varlığına içkin sorulara yönelmiş olabilir.
Bugünden, bu kıssanın anlatılmak istenmesi iletişim kurma isteğiyle paralel düşünülebilir. Tabiatın aktif bir partneri olan bu insanlar için duyuların yanıltıcılığı, ondan gelen duyumlara nasıl tepki verdikleri ve güvenip güvenmedikleri, öyküde bir soru olarak yer alıyor.
Başlangıçta kelamın olabileceği Karahantepe kalanlar ve olanları birleştirirken, ‘neden, nasıl’ soruları için anlık cevap sunmasa da, pek çok şahidi dahil eden güçlü görselleştirmeyi sağlıyor.
Anlatmak istediğim kıssada, özne hangi periyottan olursa olsun, rota sonunda bir transfer isteğiyle karşılaşıyorum. Anlam dünyamda doğa, canlı-cansız, özne-insan, ben-öteki, toplum, iletişim, ruh, tin ve diğer anahtar sözler, tarifleri olmadığı anlarda dahi beşerle örtüşüyor.
Zaman içerisinde bir şekilde dağıtılmış ve katmanlara ayrılmış bölgede varlık gösteren kıssanın özneleri, bugünün öznesi tarafından Karahantepe’de imleniyor. Görmek, bulmak, göstermek ve aktarmak isteği, bu döngüyü kuranların kesişme noktasında yer alıyor.”
(BÜLTEN)
Diğer Güncel Haberler İçin Tıklayın / Bursa Haber – Bursa Gündem – Bursa Gündem Haber – Bursa Haberleri – Bursa Son Dakika
Bizi İnstagram’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi X’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHbr
Bizi Facebook’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi Youtube’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi Linkedin’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Cillian Murphy: Oscar’dan Sonra Hayatımda Bir Şey Değişmedi