34,1193$% 0.29
38,0484€% -0.05
2.868,93%1,42
4.767,00%1,56
18.998,00%1,49
2.614,74%1,10
9.900,25%-0,76
T24 Kültür Sanat
Arter’in yeni standı Karaya Çıkmak Yasaktır, Maaria Wirkkala‘nın aynı adı taşıyan yerleştirmesini İstanbul’da ilk kez izleyicilerle buluşturuyor. Sanatkarın 52. Venedik Bienali kapsamında Finlandiya Pavyonu için ürettiği ve Arter’deki galeri yeri için yeni dokunuşlarla tekrar yorumladığı Karaya Çıkmak Yasaktır, sanatkarın kişisel tarihini ve anılarını bugün de yeniliğini koruyan toplumsal ve politik problemlerle bir araya getiriyor.
Yerleştirmeyle aynı adı taşıyan standın küratörlüğünü Nilüfer Şaşmazer üstleniyor.
Çocukluğunu anavatanı Finlandiya’nın güneyindeki Helsinki ve kuzeyindeki Laponya ile İtalya’nın Venedik kenti arasında geçiren Maaria Wirkkala, bu coğrafyaların daimi bir değişkenlik içinde olan su, hava ve ışık gibi ögelerini 1980’lerden bugüne sürdürdüğü sanatsal üretiminin merkezinde konumlandıryor.
Karaya Çıkmak Yasaktır, kırık cam kesimlerinden bir ‘deniz’, sandolo adı verilen ve bu ‘deniz’in ortasında yavaşça sallanan içi suyla dolu klâsik bir Venedik teknesi, tavandan sarkan bir cam merdiven ve duvara yaslı tekbir kürekten oluşuyor.
Maaria Wirkkala’nın hırçın, tehlikeli ve karaya çıkmanın imkânsız olduğu bir deniz izlenimi yaratmak için kullandığı kırık cam parçaları, babası Tapio Wirkkala’nın 1960’ların ortalarından itibaren cam dizayncısı olarak çalıştığı, Venedik’teki Murano Adası’nda bulunan Venini Cam Fabrikası’ndan geliyor.
Venedik kanallarında sıkça görülen “Karaya çıkmak yasaktır” ikazını hareket noktası olarak alan Wirkkala, bu ifadeyi dünyanın birçok yerinde geçerli olan göçmen karşıtı halla ilişkilendiriyor ve göçmenlerin birçok kez trajediyle sonlanan tehlikeli deniz yolculuklarına işaret etmek için kullanıyor.
Her kitapta Arter Koleksiyonu’nda yer alan tek bir yapıta odaklanan Arter Yakın Plan dizisinin beşinci kitabı, Maaria Wirkkala’nın Karaya Çıkmak Yasaktır başlıklı yerleştirmesine derinlemesine bir bakış sunuyor.
Tasarımını Esen Karol‘un üstlendiği kitap, standın küratörü Nilüfer Şaşmazer’in giriş metninin yanı sıra sanatkarla gerçekleştirdiği kapsamlı söyleşiyi de içeriyor. Kitapta ayrıca Orhan Cem Çetin tarafından çekilen yerleştirme fotoğrafları ve yapıtı yakın planda yorumlayan kareler de yer alıyor.
İlber Ortaylı: En kıyak rakı tek parti zamanında değil şimdi imal ediliyor, yalan mı? |
Diğer Güncel Haberler İçin Tıklayın / Bursa Haber – Bursa Gündem – Bursa Gündem Haber – Bursa Haberleri – Bursa Son Dakika
Bizi İnstagram’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi X’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHbr
Bizi Facebook’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi Youtube’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi Linkedin’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Jüpiter’in Uydusu Io’da Şaşırtan Keşif: Bu Volkan da Nereden Çıktı?