32,6645$% 0.32
35,5639€% 0.42
2.509,16%1,72
4.049,00%1,37
16.220,00%1,37
2.390,92%1,48
10.851,78%-0,19
Tarihi binlerce yıl önceye giden Antalya’da tarihin izlerini sürmemek mümkün değil. “Attalos Yurdu” anlamına gelen Antalya, II. Attalos tarafından kuruldu. Bergama Krallığı’nın sona ermesiyle bir süre bağımsız kaldı, sonra da korsanların eline geçti. Ardından kumandan Servilius tarafından Roma topraklarına katıldı. M.S 130’da Hadrianus’un Attaleia’yı ziyaret etmesiyle kentin gelişmesi başladı. Perge, Aspendos, Patara, Phaselis, Myra, Side, Termessos, Selge ve Olympos gibi antik kentleriyle göz kamaştırıp pek çok kez el değiştirse de gelişimini sürdürdü. Lakin Antalya demek sadece deniz, kum, güneş demek değil. Şimdilerde de pek çok kültür sanat faaliyetine ev sahipliği yapıyor, gelişimini sürdürüyor. Uluslararası tiyatro, caz, gitar şenliklerinin yanı sıra pek çok aktivite de meraklılarını çekiyor. Lakin bu aktivitelerden biri var ki başkalarından çok farklı. Tamamen amatör ruhla hareket eden gençler, burada pek çok aktifliği hayata geçirerek sanatseverlerin beğenisine sunuyor. Yer: Bahçeli. Baküs Sahne tam da burada. Kentin göbeğinde. Mahalle arasında beş katlı bir binanın alt katında. Bu yerin minicik bir bahçesi ve salonu var. Bu ufak salonda sanatseverler, mahalleli çocuklar çeşitli etkinliklerle buluşuyor. Tahminen de bu nedenle buraya her gelişimde yıllar önce Kastamonu’da Dünya Yerel Yönetim ve Demokrasi Akademisi’nin Mahalleleri ve Muhtarlıkları Güçlendirme Projesi kapsamında gerçekleştirdiği bir projede istekli olarak yaptığım çalışmaları hatırlıyorum.
Zira Mahalle Evi benim için adeta bir okul olmuş, orada çok şey öğrenmiştim. Bu durum şimdi Baküs Sahne’de yazdıkları oyunları sanatseverlerle buluşturan gençler için de geçerli. Bu da az şey değil. Baküs Sahne, Op. Dr. Ö. Okan Cinemre tarafından 2019 tarihinde kuruldu, o günden bu yana da Antalya’nın kültür sanat hayatına katkıda bulunuyor. Baküs Sahne, ismini Yunan mitolojisindeki Dyonisos’un Roma Dönemi’ndeki karşılığı olan, tabiatın yeniden doğuşu, rahmetin ve yaşamın simgesi, eğlence, üretkenlik ve yaratıcılık rabbi Bacchus’ten alıyor. Şimdilerde de özgür ve bağımsız bir kültür sanat üretim merkezi olarak aktifliklerine devam ediyor. Bağımsız ve alternatif bir tiyatro sahnesi olması dışında, sinema laboratuvarı, bilim ve ideoloji toplantıları, tabiat, arkeoloji, edebiyat ve tarih atölyeleri, oda konserleri, belgesel gösterimleri gibi birçok aktiflikle toplumsal belleği güçlü kılıyor. Bu kadarla da kalmıyor başta Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencileri olmak üzere, şehirde yaşayan sanatçı ve akademisyenlerin de özgün çalışmalarını rahatlıkla sunabilecekleri bu yer haline dönüşüyor.
BAKÜS SAHNE NASIL AYAKTA KALIYOR?
Peki, ekonomik krize rağmen Baküs Sahne nasıl ayakta kalıyor? Kentte yaşayanların maddi, manevi destekleriyle… Ayrıca insanların birbirini dinleme, anlama, buluşma yeri olarak başka bir yaşamın mümkün olabileceğine dair umudu canlı tutuyor. Kurulduğu günden bu yana pek çok oyun ve aktiviteyi izleyiciyi buluşturan Baküs Sahne, sahneye koyduğu on dört yeni oyun ve 2022-2023 döneminde üçü çocuk tiyatrosu olmak üzere birbirinden farklı dokuz oyunla izleyicinin karşısına çıktı.
Bu oyunlarda Antalya’da tahsil görmüş ya da kentte yaşamını sürdüren, oyunculuk eğitimi almış bir ekip yer aldı. Oyunların sahneye koyulmasında İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde sinema eğitimi alan Genel Sanat Yönetmeni Osman Utku Atış’ın etkisi çabucak fark edilmekte. Öte yandan dekorundan müziğine, kostümünden makyajına, ışık düzenlemelerinden reji ve metin içeriklerine varana dek kolektif bir şuurla üreten profesyonel bir takımın elinden çıkan oyunlardan bazıları klasik tiyatro sahnesinden taşarak, kabare, doğaçlama ve dramatik oyun stillerinde kentin çeşitli yerlerinde seyircinin karşısına çıktı. Kısa zamanda kentin nabzını tutmayı başaran mekanda, geçtiğimiz dönem Okan Ö. Cinemre’nin yönettiği Philip Ridley’in yazdığı ‘Kürklü Merkür’ isimli oyun kentteki çeşitli salonlarda sergilendi. Böylelikle Antalya izleyicisi ilk kez “in-yer face” tiyatro örneği ile karşılaştı. Baküs Sahne grubundan Batuhan Kodaloğlu’nun yazdığı, Osman Utku Atış’ın yönettiği ‘Gömücüler’ isimli oyun; Beckett’in Godot’sundan ve Shakespeare’in Hamlet’inden esinlenen yapısı, fütüristik evreniyle seyircinin dikkatini çekti.
Oyuncu takımında da Ergül Can, Hanife Özsoy, Batuhan Kodaloğlu yer aldı. Önceki dönemin ilgiyle karşılanan bir diğer oyunu da ‘Görüşmelerimiz Kayıt Altına Alınmaktadır’ oldu.
Metin ve rejisinin Doğuş Elden’e ait olduğu Reyhan Görkan, Ezgi Sönmez’in sahne aldığı oyunun dışında; Osman Utku Atış ve Doğuş Elden’in birlikte tasarlayıp yazdıkları ‘Bazı Detaylar’; Hermann Melville’in ‘Katip Bartleby’ isimli yapıtından uyarlanan ‘Yapmamayı Tercih Ederim’; sahneleme biçimini, metin düzenlemesini Mert Yılmaz’ın yaptığı ‘Hesap’; kabare cinsindeki ‘Kırık Kanatlar Gazinosu’; doğaçlama tiyatro ekibi ‘Baküs Kafası’ da Kaleiçi’nde seyirciyle buluştu. Bu, bu kadarla da kalmadı ‘Gömücüler’ ve ‘Bazı Detaylar’ isimli oyunlar Yeni Tiyatro Dergisi tarafından geçtiğimiz yıl Yeni Nesil Tiyatro Ekibi Ödülü’ne paha görüldü. ‘Gömücüler’ oyunundaki performansı ile Batuhan Kodaloğlu Gelecek Vadeden Erkek Oyuncu Ödülü’nü aldı. Bu dönemde Doğuş Elden’in yazdığı Elif Gapaylar, Ali Eryılmaz ve Reyhan Görkan’nın oynadığı ‘Eski Karanlık Güzel Günler’ oyunu ise büyük ilgi gördü. ‘Kuklabaz’ isimli oyun ve elbette Ata Yıldırım tarafından hazırlanan erişkin kukla oyunu ‘Gılgamış’ı da unutmamak gerek. Bu ortada çocuklar da ihmal edilmedi. ‘Dostum Waffle’, ‘Petra ve Kırlangıç Mimi’, ‘Ben Biliyorum Masal Nedir?’ çocuklar tarafından ilgi ile izlendi.
Hüseyin Çağlar İnce’nin yürütücülüğünü yaptığı ‘Kuş Gözlemi’, Tolga Karahan tarafından gerçekleştirilen ‘Arkeoloji Atölyeleri ve Gezileri’, Prof. Dr. Cihan Camcı ile sürdürülen ‘Sinema ve Felsefe’ toplantıları, Tuncer Çetinkaya’nın hazırladığı ‘Sinema Tarihi’ aktiflikleri, Aklın Yolu Düşünce Topluluğu öncülüğünde gerçekleştirilen ‘Evrim Sempozyumu’ ve konserler de uğraşı.
KISA OYUN ŞENLİĞİ’NDE 12 OYUN VAR
Şimdilerdeyse Baküs Sahne’de geçtiğimiz yıl birincisi düzenlenen Kısa Kısa Fest/Kısa Oyun Festivali’nin ikincisi Antalyalı sanatseverler ile buluşuyor. 24 Haziran – 7 Temmuz tarihleri arasında düzenlenen şenlikte tamamı Baküs Sahne oyuncuları tarafından yazılan ve yönetilen her biri birbirinden ilginç on iki kısa oyun var. Bunun bir ilk olduğunu söyleyen kurucular, haklı olarak yaptıkları işle gurur duyuyor. Duymalılar da. Zira bu oyunların hepsi Buse Canan İlaslan, Musa Doğanay, Tayfun Dilekçi, Esra Yazıcıoğlu, Ünzile Atış, Mert Yılmaz, Mehmet Salih Zengin, Özgün Ersin gibi yaratıcı ve yetenekli oyuncular tarafından sergileniyor. Keşke yaşadığımız coğrafyada, her kentte her mahallede böyle yaratıcı sanatsal faaliyetler olsa. Keşke her mahallede Baküs gibi kaçları çiçek açsa.
‘Çok Kötü Bir Şey Oldu’ Belgeseli Üzerine: Tarihi Bir Kırılma
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.