33,0436$% 0.49
35,7568€% 0.53
2.517,76%0,86
4.085,00%0,53
16.367,00%0,57
2.371,94%0,36
10.737,87%-0,54
Pamuk ve ipek iplikten yapılan 2’nci Abdülhamid dönemine ait Ahi Sancağı, Erzurum Onarım ve Konservasyon Bölge Laboratuvarı tekstil atölyesinde restore ediliyor. Renk solmaları ve lif deformasyonu yaşayan sancak, 4 kişilik bir uzman ekip tarafından titizlikle onarılıyor. Yaklaşık 2 yıl sürmesi planlanan onarım ve konservasyon çalışmalarının ardından sancak, Kırşehir Müze Müdürlüğü’ne teslim edilecek. Kırşehir Müze Müdürlüğü envanterine kayıtlı Ahi Sancağı, yaklaşık 2 metre uzunluğunda, çift yönlü, etrafı bakır alaşımlı saçakla çevrili. Üzerinde Bakara, Enfal, Hud ve Rad müddetinden ayetler ile 2’nci Abdülhamid’e ait tuğra işlenen Ahi Sancağı, renk solmaları, lif deformasyonu sebebiyle direncini kaybettiği için Erzurum Onarım Konservasyon Bölge Laboratuvarı’na getirildi. Tekstil atölyesine teslim edilen sancağı tamirata alan 4 kişilik uzman ekip, öncelikle durum tespit çalışmalarını tamamlandı. Yol haritasının belirlenmesiyle renk tahlili, materyal ve element tahlili ve mukavemet tespiti yapılarak onarım ve konservasyon prosedürüne karar verildi. Dağılan lifler soğuk buhar ve uygun tekniklerle düzleştirilirken, etrafındaki bakır alaşımlı püsküller, tahlilleri ve onarım için yapıttan ayrıldı. Yapıtın direncine ve yapısına uygun tamamlama gereçleri ve usulleriyle yapılacak olan onarım ve konservasyon işlemleri yaklaşık 2 yıl sürecek. Eser, tamirin tamamlanmasının ardından Kırşehir Müze Müdürlüğü’ne teslim edilecek.
‘SONUÇ İÇİN HEYACANLIYIZ’
Çift taraflı işlenen sancağın onarımını büyük bir titizlikle sürdürdüklerini belirten sanat tarihçisi ve restoratör Rabia Genç, şunları söyledi: “Kırşehir Müze Müdürlüğü’ne ait 2’nci Abdülhamid dönemi Ahi Sancağı’nın önleyici muhafazasının Nevşehir Onarım Konservasyon Bölge Laboratuvarında tarafından alınması ve bu sayede yapıtın korunması sağlandı. Replikası Kırşehir’de sergilenen eser, özgün halinin korunması ve sergilenmesi amacıyla Erzurum Onarım ve Konservasyon Bölge Laboratuvarına getirildi. Yapıttaki en büyük sorun, kullanım amacı kaynaklı liflerin mukavemet kaybı yaşaması. Bu sorunu, eser üzerinde renk solması, ayrılma ve kopmalar olarak tespit ettik. Renk tahliller, liflerin dayanımına dönük tahliller ve element tahlilleri yaparak yol haritamızı belirledik. Dağılan lifler soğuk buhar ve uygun tekniklerle düzleştirilmeye başlandı. Öncelikle buharla liflerini düzleştiriyoruz. Yapıtın tüm yüzeyine uygulanacak olan bu işlem çok titiz bir çalışma gerektiriyor. Uygun materyal ile sağlamlaştırmasını da yapacağız. Yapıtımız çok hassas. Çalışmalarımız 2 sene kadar sürer. Destek gereçlerinin boyanma işlemlerini Erzurum Olgunlaşma Enstitüsü ile birlikte yürütüyoruz. Yapıtımızın en büyük özelliği çift yönlü olması. Hem gerisinde hem önünde işlemeler, ayetler ve tuğra var. Bu sebeple büyük dikkat gerektiriyor. Destek materyallerinin yapılması, onarım süreci, yapılacak diğer süreçler natürel ki yorucu ama sonuç için çok heyecanlıyız. Hassas ve disiplinler arası bir çalışma yürüttüğümüz yapıtı, 2 sene içerisinde tamamlayarak Kırşehir Müze Müdürlüğü’ne teslim edeceğiz” diye konuştu.
İç Giysi Mağazasında Şoke Eden Hırsızlık!
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.