34,7586$% 0.06
36,5953€% 0.08
2.959,21%0,02
4.910,00%0,02
19.639,00%0,02
2.647,06%-0,11
9.886,05%0,60
Ancak şanssızlıklar bir türlü stüdyonun peşini bırakmadı. Yine de; veri hırsızlığı, stüdyoyu neredeyse kül eden bir yangın, iki yıldan fazla süren salgın ve Şubat 2022’den beri Ukrayna ile Rusya arasında devam eden savaşın gölgesi altında son yılların en çok beklenen oyunlarından birini oyun severlere sunmak için gösterdikleri çabayı takdir etmemek elde değil. Bu konuda GSV’yi gerçekten kutlamak lazım. Tüm bu süreci merak edenler ise “War Game: The Making of STALKER 2” belgeseline bir göz atabilirler. Şimdi lafı daha da uzatmadan gelelim STALKER 2: Heart of Chornobyl oyununa. İlk olarak şunu belirtmemiz gerek, bu oyun birincisine o kadar sadık kalmış ki, neredeyse bir tür STALKER Remake gibi hissettiriyor. Elbette sadece oynanıştan bahsediyoruz. Yoksa Unreal Engine’in gücü, yeni fikirler ve hepsinden değerlisi çalışılan araziye dair eksiksiz bilgi birikimi ile Heart of Chornobyl, günümüz AAA oyun ihtiyaçlarına uygun yepyeni bir oyun olmuş.
Skif muhakkak bir kahraman değil!
S.T.A.L.K.E.R. aslında sadece iz süren anlamına gelmiyor ve bir kısaltma. İngilizce “Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer ve Robber” yani Türkçesiyle “Eskici, İzinsiz Giren, Maceracı, Yalnız, Katil, Kaşif ve Soyguncu” sözlerinin baş harflerinden oluşuyor. Oyunun isminden de anlayabileceğiniz üzere karakterimiz Skif bir kahraman değil. Bilakis bu yabanî doğada hayatta kalmak için her şeyi mübah görüyor. Oyuna yıkılmış ve harap olmuş konutumuzda, kirli sepetinde bulduğumuz gizemli bir artifact’ın ne olduğunu araştırmaya başlayarak başlıyoruz. Heart of Chornobyl, sözün tam manasıyla bölgede (Zone) hayatta kalmayı zorlaştırmak için elinden gelen her şeyi yapan bir oyun. Öyle ki kaç kez öldüğümüz bile sayılıyor ve daima yüzümüze vuruluyor.
Bölge çok tehlikeli ama bir o kadar da güzel!
İlk olarak gördüğümüz şey ile başlayalım. Stalker 2 ile ilgili bize önceden vaat edilen kalitenin motamot korunduğunu belirtelim. Oyun çok çok iyi görünüyor ve dinamik gece gündüz döngüsünün hem oynanış hem de görsel olarak oyuna katkısı inanılmaz. Unreal Engine kullanımı ile optimizasyon konusunda da başarılı. Oyunu denediğimiz Xbox Series S üzerinde sadece 30 fps “Kalite” modu sunuluyordu. Series X sahiplerinin “Performans” modunda alacakları 60 fps’nin tecrübeye daha fazla katkı sağlayacağı kesin. Ancak bu oyun bir Doom değil. Dolayısıyla görsel şölen için “Kalite” modunu kullanmanızı tavsiye ederiz.
STALKER 2’nin dünyası, hayat dolu. Böcekler, kurbağalar, küçük hayvanlar, ağaçların yanında rüzgarda hareket eden yapraklar gibi geniş bitki örtüsünden başlayarak, fauna her zaman mevcut. Hem dış hem de iç yerlerdeki ışıklandırma çalışması harika, gerçek zamanlı gölgelerle zaman zaman tamamen dinamik bir şekilde karakterimizin, gizli objelerin ve hatta düşmanların farkına varabiliyoruz. İç yerlerde detay çok yüksek değil ve birden fazla yerde tekrarlıyor. Ancak geliştiricilerin tüm bu 60 km2’lik oyun alanını tamamen elle tasarlanmış olduğunu ve prosedürel olarak oluşturulmadığı düşünüldüğünde bizce kabul edilebilir.
Bir diğer zayıf nokta da NPC’lerin dizaynında bulunuyor. Neredeyse üç saatlik hazırlanmış ara sahneler dışında kalanların hepsi, biraz birbirini andırıyor. Diğer taraftan dış görünüşü bir kenara bırakırsak tüm bu karakterlerin, hayvanların ve mutantların epey zeki ve şuurlu olduğunu da söyleyebiliriz. GSC tarafından tasarlanan, A-Life 2.0 isimli bu sistem, oyuncu etkileşiminden bağımsız olarak bir yapay zeka sayesinde birbirleriyle ve dünyada serbestçe etkileşime girmelerini sağlıyor.
Bırakın düşmanlar birbirini yesin
A-Life 2.0 simülasyonu, daima olarak gerçekleşen küçük müsabakalarla sonuçlanıyor. Silahlı bir grup yakınlarda bir mutant sığınağıyla karşılaşırsa, bir çatışmaya dalıyorlar. Eğer bir objenin peşindeyseler hem mutantlardan hem de diğer fraksiyon üyelerinden direnişle karşı karşıya kalabiliyorlar. Bu durum bazen işimize yarayabiliyor. Beklemenizi tavsiye ederiz. Böylece az olan cephanemizi harcamadan sadece ölü vücutlardan çok ihtiyaç duyulan ganimetleri toplama talihine erişebiliyorsunuz. Aslında düşmanlar, savaşın herhangi bir anında sizin tam yerinizi bilmediği ve sadece nerede olabileceğine dair varsayımlarda bulunabildikleri için mümkün olduğunca çatışmaya girmekten kaçınmak en düzgünü olacak.
Bu da daha karmaşık kararlar alınmasına, tehditlerin değerlendirilmesine, maksatların önceliklendirilmesine ve oyuncu stratejilerine dinamik olarak uyum sağlanmasına neden oluyor. Ayrıca, düşmanlar oyuncunun varlığına ve aksiyonlarına daha doğal bir şekilde tepki veriyor, sesleri araştırıyor, görünür tehditlere cevap veriyor ve birbirleriyle iletişim kurarak daha gerçekçi bir savaş tecrübesi sunmuş oluyor. Olağan ki diğer taraftan bizim için de her şeyi zorlaştırıyorlar.
Bu kadar gerçekçi olmak zorunda mıydı?
Oyunun belirlenmiş çeşitleri içinde souls-like yer almıyor olsa da sizi korkutmak istemeyiz ama Stalker 2 gerçekten zor bir oyun ve defalarca ölmeye hazır olun. Oyuna boşuna sınırsız kaydetme imkanı koymamışlar. Bu bir koş vur FPS oyunu değil. Birincisi her taraf sizi saniyeler içinde yok edebilecek anomali dolu olduğunda aslında denetimsiz koşamıyorsunuz. İsteseniz bile fazla loot yaptığınız için anında yorulup tıkanıyorsunuz. İkincisi istediğiniz kadar vuramıyorsunuz da. Silahınız hızlıca yıpranıyor ve bir anda tutukluk yapıp sizi zor durumda bırakabiliyor. Haydi diyelim silahınız yeni, ortalık o kadar karanlık ki bu sefer de düşmanı göremediğinizden vuramıyorsunuz. A noktasından B noktasına gitmek kadar basit bir şey bile gerçek bir hayatta kalma görevi haline gelebiliyor. Sıklıkla kaydetmenizi tavsiye ederiz.
Bir anomali, düşman, yırtıcı hayvan ya da mutant olmasa bile dikenli tele sürtündüğünüz için bile önlem almadıysanız kan kaybından ölmeniz mümkün. Stalker 2’de bir düzey sistemi bulunmuyor ve belli artifact etkileri hariç doğrudan karakterimizi güçlendirmek mümkün değil. Tüm her şey ekipmanımızın kalitesine bağlı oluyor. Yani radyasyona ve bazı mermilere dayanmak istiyorsanız, iyi bir paraya mal olan bir kollayıcı yelek edinmeniz iyi olabilir. Düşmanlara hasar vermek ve ölümcül olmak istiyorsanız, iyi bir yükseltilmiş silah ve mümkünse iyi miktarda mermi taşımanız gerekiyor ve bu da yine iyi miktarda paraya mal oluyor. Stalker’ınızın iktisadının iyi durumda olduğundan ve envanterinizin; bandajlar, ilk yardım kitleri, radyasyonu düşürmek için votka ve açlık da önemli olduğu için gereğince yiyecekle dolu olduğundan emin olmanız gerekiyor. Yoksa ölüm sayacınızı şimdiden bir artmasına hazır olun.
Para mutluluk getirir mi? Kısa cevap: Evet
Başlangıçta ölü düşmanları ve mümkün olduğunda alan boyunca gizlenmiş zulaları yağmalamak epey önemli. Bu sadece özel eşyalar bulmamızı değil, aynı zamanda daha sonra satabileceğimiz mallar elde etmemizi de sağlıyor. Silahlar iyi durumdalarsa yani kırmız işaretli değillerse en iyi para kazandıranlar arasında yer alıyor. Tabi çok fazla şey yüklenmenin çabuk yorulacağınız hızlıca kaçamayacağınız ve yaklaşan fırtınalarda sığınağa yetişememeniz anlamına geleceğini de unutmayın.
Yeterince paranız varsa elbette ekipmanlarınızın bakımını yapabiliyorsunuz. Tabi bunun için kırılmamış ve çok fazla yıpranmamış olmaları gerekiyor. Dolayısıyla tekrarlıyoruz, olabildiğince çatışmadan kaçının. Neyse ki, oyunda vuruş hissiyatı çok tatmin edici, silah dinamikleri gerçekçi. Bir dürbün bulursanız baştan bir vuruşla öldürebiliyorsunuz ve yeniden doldurma animasyonları da bir zevk. Sadece envanterinizi her çeşitten mermiyle doldurmayı unutmayın… Aslına bakarsanız oyunun geneli, envanterinizin durumunu daima kontrol altında tutarak amaçlarınızı takip etmeniz gereken bir döngüden ibaret.
Burada geçirilen her dakika güya daha uzun sürüyor
Haritanın genişliği ve üzerinde araç bulunmaması, keşfi daha ilginç ve kişisel hale getiriyor. Elbette aynı zamanda bir görevi bitirdikten sonra adımlarınızı geri takip etmek zorunda kaldığınızda, ağzına kadar dolu çanta ile gerektiği gibi koşamadığınızda ve her dört adımda bir yorulduğunuzda sıkıcı olabiliyor. Bununla birlikte, hızlı seyahat aslında yok değil. Oyun içinde küçük bir ücret karşılığında sizi “kestirmeleri kullanarak” göz açıp kapayıncaya kadar en popüler güvenli bölgelere götürecek rehberler de var. Cüzdanı dolu tutmak için alın size bir sebep daha.
Harita büyük ve tehlikeli olunca oyunun süresi 35 ila 40 saat arasında hayli tatmin edici bir sayıya ulaşıyor. Tabi öle öle bu süre artacaktır. Her şeyi yapmak isterseniz stüdyo sürenin 100 saate varabileceğini bildiriyor. Elbette yeniden oynayabilir ve sizi 4 sondan bir diğerine götürecek farklı bir yol da seçebiliyorsunuz. Stalker 2, şu anda sadece tek oyunculu bir macera. Ancak GSC Gaming World, kısa süre sonra ücretsiz bir güncelleme ile çok oyunculu modun da oyuna ekleneceğini ve oyuna mod takviyesinin de ekleneceğiniz sözünü vermiş durumda.
Sonuç
Stalker 2: Heart of Chornobyl, hayatta kalma ve zaman zaman açık dünya hayatta kalma, korku tiplerini içeren birinci şahıs bir aksiyon RPG oyunu. Uzun vakittir gördüğümüzen yepyeni oyunlardan da biri. Stüdyo ne istediğini çok iyi biliyor ve işe yaradığını bildiği şeylere odaklanarak onları geliştirmiş. Elbette harika değil ama oyuncu için ne kadar zorlayıcı olduğu ve her anında ne kadar etkili olduğu oynamayı bırakamamanıza, ekipmanlarla tepeden tırnağa dolu olmanıza rağmen neredeyse yanından geçtiğiniz o soru işareti biçimindeki ikonlardan birini riske girmemek için geride bıraktığınız için acı çekmenize ve hülasa oyuna ayırdığınız sürenin “biraz daha” bahanesiyle daima uzatılmasına neden oluyor.
Stalker 2: Heart of Chornobyl etkileyici bir oyun. Xbox Game Pass ile ücretsiz oynanabildiği için hiçbir riske girmeden deneyebilirsiniz de. Türkçe dil desteği ise tek kelime ile eksiksiz. Daha önce bu kadar doğal çeviri edilmiş bir oyun görmemiştik.
85
Yayıncı GSC Game World
Geliştirici GSC Game World
Platform Xbox Series S/X, PC
Tür FPS, hayatta kalma, korku, aksiyon macera, RPG
Web www.stalker2.com/tr
Diğer Teknoloji Haberleri İçin Tıklayın / Bursa Haber – Bursa Gündem – Bursa Gündem Haber – Bursa Haberleri – Bursa Son Dakika
Bizi İnstagram’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi X’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHbr
Bizi Facebook’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi Youtube’da Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Bizi Linkedin’de Takip Edebilirsiniz / @BursaGündemHaber
Intel İcra Kurulu Başkanı Pat Gelsinger Emekli Oluyor